Prestació de serveis: Desenvolupament de dues fitxes pedagògiques sobre el Sahara Occidental per alumnes de l’ESO
Data límit de presentació de la candidatura: 30/04/2024
SOBRE ACAPS I EL PROJECTE EDUSAHARA
La Federació d’Associacions Catalanes Amigues del Poble Sahrauí agrupem entitats catalanes solidàries amb la lluita del poble sahrauí. Desenvolupem projectes de recolzament a la població sahrauí als camps de refugiats de Tindouf i als territoris ocupats pel regne del Marroc. Difonem i denunciem la situació del poble sahrauí, la vulneració de drets que pateix i la inacció internacional en la resolució del conflicte i realitzem incidència política per tal d’acoseguir que les administracions públiques es posicionin a favor del poble sahrauí.
El present encàrrec s’emmarca dins el projecte EduSahara, una iniciativa d’ACAPS, que busca generar una transformació de la societat catalana, especialment de la comunitat educativa i la població jove, a través d’iniciatives de sensibilització, educació i incidència política que ajudi a donar a conèixer la realitat del poble sahrauí i impulsar canvis estructurals i socials que s’encaminin a garantir els drets humans al Sàhara Occidental, la construcció de cultura de pau i la no-violència.
La iniciativa EduSahara recull un conjunt de materials i activitats de sensibilització sobre el conflicte del Sàhara Occidental, la situació del poble sahrauí sota ocupació i la vida als campaments de refugiades. A través dels materials del portal educatiu www.EduSahara.org, xerrades a instituts i universitat, treballs de recerca i la itinerància d’exposicions en centres cívics, escoles o en espais educatius, es posa en mans de les educadores un conjunt de recursos per poder aprofundir en temàtiques relacionades amb el Sàhara Occidental.
DESCRIPCIÓ DE LA PRESTACIÓ DE SERVEIS
Objectius de la prestació de serveis:
Aquesta prestació de serveis té com a objectiu la creació de dues fitxes educatives que s’inclouran al portal educatiu EduSahara.org centrades en les següents tempatiques:
- Fitxa 1: Les refugiades sahrauís.
- Fitxa 2: La cultura i la dona sahrauí.
Les fitxes han de ser desenvolupades amb una perspectiva de gènere, rigor acadèmic i enfoc decolonial, incloent contingut teòric, dos propostes de dinàmiques participatives o activitats i recursos per treballar els temes abordats a l’aula per part d’una persona dinamitzadora o del pròpi professorat. Cada una de les fitxes ha d’estar adaptada al currículum educatiu i als objectius pedagògics de l’ESO a Catalunya.
Les fitxes s’estructuren en dos parts: la part 1 (fitxa temàtica) que ha de tenir una extensió entre 10 i 15 pàgines, i la part 2 (fitxes d’activitats), que ha d’incloure una descripció de materials gràfics, en cas que sigui necessari per l’execució de les activitats. Tant la part 1 com la part 2 de les fitxes segueixen una estructura específica que s’indica a continuació.
Per l’elaboració dels continguts es compta amb el suport d’ACAPS.
Les noves fitxes s’inclouran al portal educatiu www.edusahara.org, i complementen les creades anteriorment que posen en context la situació del conflicte sahrauí, la vulneració de drets humans i l’espoli de recursos naturals als territoris ocupats del Sàhara Occidental.
Estructura de les fitxes:
Part 1: Fitxa temàtica (entre 10 i 15 pàgines)
- Introducció.
- Objectius pedagògics: objectiu general i específics i assignatures des d’on treballar la temàtica.
- Contingut temàtic.
- Fonts d’informació.
Part 2: Activitats didàctiques (per cada activitat)
- Definició.
- Objectius.
- Característiques.
- Material necessari.
- Indicacions pel profesorat.
- Desenvolupament:
- Part 1
- Part 2
- Part 3
- Part 4
- …
- Preguntes per fomentar el debat.
- Annexes (descripció dels materials gràfics a realitzar).
Objectius específics:
- Desenvolupar materials educatius de qualitat que promoguin la consciència de la població jove sobre la situació de refugi i vulneració de drets que pateix el poble sahrauí per l’ocupació del Sàhara Occidental.
- Assegurar que les fitxes pedagògiques incorporin perspectiva de gènere, és a dir, que es tingui en compte les desigualtats en l’accés als serveis i recursos, les relacions de poder i les vulneracions que pateixen les persones segons el seu gènere i altres variables com poden ser l’edat, la identitat de gènere, l’orientació sexual, el poder adquisitiu o les capacitats diverses, així com les necessitats pràctiques de cada col·lectiu.
- Treballar els continguts de forma rigorosa i amb perspectiva decolonial i de drets humans.
Temporalitat:
Es preveu que la prestació de serveis tingui una durada estimada de 3 mesos a partir de la signatura del contracte, prevista per mitjans de maig de 2024.
A l’inici del contracte es preveu una reunió explicativa i de planificació de l’encàrrec.
Els productes resultat (Fitxa 1 i Fitxa 2) s’hauràn de lliurar en un màxim de 3 mesos després de la signatura del contracte. Hi haurà dues reunions de seguiment previstes per a principis de juny i principis de juliol.
La finalització del contracte estarà subjecte a la revisió i validació final del contingut de cada una de les fitxes per part d’ACAPS. El temps de validació dels productes finals per part d’ACAPS s’estima que no sigui superior a 4 setmanes.
Entregables:
La persona o entitat contractada haurà d’entregar dos productes en forma de documents word, en base a l’estructura comentada anteriorment, referents a les temàtiques de refugi i cultura i dona sahrauí. Dins de cada entregable es diferenciarà claramente la part 1 i la part 2 de les fitxes.
Productes a entregar:
- Fitxa 1: Les refugiades sahrauís.
- Fitxa 2: La cultura i la dona sahrauí.
Requisits:
- Experiència comprovable en la definició de situacions d’aprenentatge per a l’ESO.
- Coneixement en metodologies i eines pedagògiques de l’educació formal i informal.
- Es valorarà experiència en el desenvolupament d’activitats i materials educatius sobre qüestions relacionades amb els drets humans i la justícia global.
- Coneixement i sensibilitat sobre la situació al Sahara Occidental i les seves implicacions.
- Caldrà una col·laboració estreta amb ACAPS per la realització de les fitxes.
- La persona o entitat seleccionada haurà de presentar un currículum o resum de serveis executats que acrediti fefaentment la seva capacitat i experiència en el disseny i implementació de fitxes pedagògiques per a l’ESO.
Pressupost:
S’espera que la persona o entitat interessada presenti una proposta financera que contempli tots els impostos necessaris per l’execució d’aquest servei. La quantitat màxima prevista per aquesta prestació de serveis és d’un màxim de 1.000€ (impostos inclosos).
Presentació de propostes:
Aquelles persones o entitats interessades en presentar una oferta per aquest servei, han de presentar la següent documentació:
- Currículum o portfolio que demostri l’experiència en projectes similars.
- Metodologia de treball i calendari.
- Proposta econòmica o pressupost.
La documentació indicada ha de ser enviada per correu electrònic a: informacio@edusahara.org, indicant en l’assumpte del e-mail: Contractació fitxes pedagògique EduSahara
La data límit per a la presentació de propostes és el 30/04/2024
Per a qualsevol dubte al respecte d’aquesta oferta es poden realitzar consultes al correu informacio@edusahara.org o trucant al 674 718 206 (de dilluns a divendres de 9 a 18h).